4G enables the mobile enterprise

    Mobile Enterprise #2: Overgang naar 4G maakt ‘the mobile enterprise’ mogelijk

    Eerder dit jaar nam Mitel Mavenir over. In een eerdere blog legden we uit dat de grote carriers in hoog tempo 4G (LTE)-netwerken uitrollen. LTE is het eerste mobiele netwerk dat ‘all IP’ is. Hierdoor vormt het een veel beter fundament voor moderne communicatie dan de voorgaande generaties (2G en 3G). Mavenir is gespecialiseerd in software voor deze 4G-netwerken. Voorbeelden van de functionaliteit die deze software mogelijk maakt, zijn Voice over LTE (VoLTE), dat een 4G-netwerk geschikt maakt voor spraakverkeer, en RCS (Rich Communication Services). Dit maakt chatten en het verzenden van media zoals foto’s en videocommunicatie mogelijk. Mavenir heeft al een licentie-overeenkomst met de 17 grootste mobiele providers ter wereld, waaronder bijvoorbeeld T-Mobile. Ook gebruiken steeds meer carriers een cloud-oplossing voor zakelijke communicatie van Mitel. Het ligt dus voor de hand om ook Mitel’s cloud-platform op termijn te combineren met de oplossingen van Mavenir.

    Mobile enterprise
    Wij zien steeds vaker een ‘mobile-only’-strategie bij enterprise-klanten. De relevante functionaliteit die wij hebben ontwikkeld op basis van IP wordt ook binnen het Mavenir-aanbod meegenomen en komt zo via het mobiele netwerk beschikbaar. Daarmee beschikken mobiele gebruikers over functionaliteit die nu alleen nog maar bereikbaar was voor IP-gebruikers op vaste netwerken. We spreken van een ‘mobile enterprise’ als mobiele en bedrijfscommunicatie volledig worden geïntegreerd.

    Het is complexe materie, dus we vroegen Terry McCabe, de Chief Technology Officer van onze mobile divisie, om uitleg over de veranderingen die de komst van Voice over LTE teweeg brengt voor mobiele operators en hoe dat hun rol heeft veranderd.

    Terry McCabe: "In de huidige concurrerende mobiele markt, is het voor traditionele service providers belangrijker dan ooit relevant te blijven voor hun klanten. Ze willen niet degraderen tot mobiele breedband providers, maar worstelen tegelijkertijd om hun rol als communicatiedienstverlener te behouden. Recente voorbeelden zijn de afname van het gebruik van SMS, de prijserosie van belminuten en de populariteit van ‘over the top’ applicaties als Whatsapp.”

    “De introductie van 4G biedt operators de mogelijkheid diensten die zij aanbieden, te scheiden van de netwerktechnologieën waarover deze diensten toegankelijk zijn. Traditioneel dicteerde de toegangstechnologie de aangeboden dienst. IP-technologie biedt mobiele operators de mogelijkheid om dienstverlening en toegang te scheiden. Dit is een trend die we eerder al zagen bij Internet-diensten zoals Skype, Viber, en WhatsApp.

    4G vormt dus de basis voor een breed scala van nieuwe diensten. Met Mitel’s portfolio kunnen operators nieuwe diensten aanbieden met veel meer mogelijkheden. Deze nieuwe diensten maken het mogelijk lucratieve zakelijke gebruikers aan te trekken en te binden aan de mobiele provider, waardoor deze zijn relevantie voor deze doelgroep behoudt."

    De opkomst van ‘the mobile enterprise’ in Nederland
    De beschikbaarheid van 4G-netwerken vormt een belangrijke voorwaarde voor de uitrol hiervan. Doordat Nederland een klein land is zonder bergen is de uitrol van 4G hier relatief goedkoop en snel verlopen. De meeste mobiele providers in ons land zoals T-mobile en KPN bieden al 4G-dekking aan. Kortom: Nederland is klaar voor organisaties die in Nederland hun mobiele en zakelijke communicatie volledig willen integreren en loopt hiermee voorop in de wereld.

    What’s next
    Een andere ontwikkeling die een belangrijke bijdrage levert aan ‘the mobile enterprise’ is WebRTC. Hierdoor wordt elk device met een browser of app direct geschikt voor verschillende vormen van communicatie, zonder dat de gebruiker hiervoor allerlei plugins hoeft te installeren. Hierover meer in het derde deel van deze blogserie.

    Lees het volgende blog

     

    Related Posts

    Meld je nu aan en ontvang iedere week interessante blogs.